Wola ludu

eskaubei fot. Bartosz Guz

Miałem nie pisać nic przed finałem akcji #eskaubeinaphhf2016, ale stwierdziłem że popełnię krótki tekst, który przybliży co niektórym sens starań kilku osób o występ pewnego rapera na największym hip-hopowym festiwalu w Polsce. Z góry można założyć, że będzie to występ nie byle jaki, o ile… dojdzie do skutku.

„Ten wie, tamten wie, tylko ja nie wiem” – można zacząć i tak, cytując Eldokę ze swojego eternio-komiksowego okresu, w odpowiedzi na pytanie czy uda się Eskaubeiowi z zespołem wystąpić na Polish Hip Hop Festival w Płocku. Ja tego jeszcze nie wiem, a gdybym miał wiedzieć to chciałbym, żeby była to odpowiedź twierdząca.

Może zabrzmi to trochę górnolotnie, ale uważam że wiral, który narodził się z niepozornego hashtaga #eskaubeinaphhf2016 jest jedną z najlepszych rzeczy, która narodziła się w polskim środowisku hip-hopowym w ostatnim czasie. Pokazuje on, że idea której celem jest występ rapera wraz z jazzowym bandem na głównej scenie festiwalu ma rację bytu. Może i demokracja to najgorszy z systemów (lepszego nie wymyślili, tak powiadają), ale część ludu chciałaby po prostu zobaczyć coś nowego. I właśnie to ta część chce przy okazji pokazać pozostałym, że można robić coś na bardzo wysokim poziomie i nie musi to być oprawione w standardowe ramy. Chce zobaczyć maksymalnie zróżnicowany stylistycznie line-up, który udowodni przeciętnemu słuchaczowi, że rap nie opiera się tylko i wyłącznie na oklepanym schemacie.

Jazz-rap zawsze był niszą, nawet w USA, a u nas to jest już w ogóle skala mikro. Trochę to dziwne, zważywszy na to, że Polska ma olbrzymie wręcz tradycje jazzowe. Eskaubei z kwartetem Tomka Nowaka to taka nasza wisienka na torcie (wspominałem o tym pochlebnie tutajtutaj, trochę mniej w tym miejscu), która zdobywa coraz to większe uznanie poza środowiskiem typowym dla festiwalu. A jak jest w tym typowym? „Niszowo”.

To nie jest tak, że Skubi jest kompletnym anonimem, bo przecież nagrał kilka nieźle przyjętych płyt (jako chyba jedyny na świecie będę się upierał, że najlepszą produkcją, którą nagrał jest ta z DJ-em Zoltanem na pożyczonych beatach od Strange Fruit Project), miał nagrać pełne LP z Ostrym. On jest tak samo specyficzny jak jego odbiorca. Osoba, która stoi gdzieś z boku i taka, która jest w pełni świadoma swojej wartości. I kto wie, czy nie jest to właśnie główny bodziec do tego, żeby swoją pozytywną osobowością mógł zarazić tych, którzy „poszukują”, a takich na festiwalu też będzie niemało.

Wiecie co łączy u mnie jazz, funk, soul i house? Najprostsza możliwa odpowiedź – to, że dotarłem do nich przez hip-hop. Gdyby nie kilkaset kawałków, nie szukałbym ich źródeł. Znajdując już owe źródła, szperałem dalej i odkrywałem kolejne to gatunki połączone niewidzialną nicią. Tak mam od lat, i kto wie czy rzeszowski raper wraz z Nowakiem, Mozulem, Płużkiem i Wykpiszem nie sprawi czegoś podobnego w stosunku do innej osoby. W dodatku na żywo? Inną sprawą jest to, że mógłby to być genialny i długo pamiętany gig.

Zaczęło się na Twitterze, potem zaczęło się dziać na Facebooku. Może i skala wydarzenie wielka nie jest, ale wystarczająco silna, że dotarła do organizatorów. To się udało. Teraz czas na ich ruchy innych, a ja z Mateuszem Osiakiem i kilkoma innymi osobami kombinujemy dalej. Szukajcie hashtaga #eskaubeinaphhf2016. A nuż się uda?

Zdjęcia/photos: Bartosz Guz

Autor: Dawid Bartkowski

Bloger, pismak, krytyk, prowokator, pijarowiec.

2 komentarze do “Wola ludu”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *